Vad gör en coach?
»Det är du som är den trygga och fasta punkten under samtalet.«
Att vara coach är något som jag (Sanne) verkligen brinner för. Under hela mitt yrkesverksamma liv har jag på olika sätt arbetat med samtal, men att vara Andlig Coach är nog ändå det absolut roligaste. Att möta en människa som blivit nyfiken på ett nytt sätt att leva och som har en vilja att utforska sin andlighet, är för mig oerhört inspirerande och glädjerikt.
FÖRSTA MÖTET.
Det är alltid lika spännande och förväntansfullt att få träffa sin klient första gången. Eftersom jag vet att det första samtalet kan kännas nervöst för klienten lägger jag stort fokus på att klienten ska känna sig trygg och välkommen när den kommer. Det första mötet och intrycket lägger då grunden för det kommande samarbete
TYDLIGA RAMAR.
Att vara coach innebär att det är du som håller i ramarna för samtalet. Klienten ska förstå hur träffarna är upplagda och hur mycket tid ni har. Det är du som coach som leder samtalet men det krävs en kommunikation och egen nyfikenhet för att det ska kunna leda framåt. Tillsammans kommer ni att samtala och prova olika tekniker men tanken är att det är klienten som sen gör det fortsatta arbetet hemma. Du har också ansvaret för att ni inte hamnar för långt ifrån ämnet och har koll på tiden. Utgångsläget för samtalet blir alltid utifrån var din klient står här och nu.
TYSTNADSPLIKT
Viktigt är också att berätta att du har tystnadsplikt, det vill säga att allt som sägs eller upplevs i rummet stannar där. Mer om detta kan du läsa i inlägget om etik.
EGNA ERFARENHETER
För att vara en bra coach behöver du också ha funderat över var du själv du står i ämnet. Egna upplevelser och erfarenheter blir till en bra grund för förståelsen av klienten. Viktigt att tänka på är att aldrig bli för privat. Du kan vara medkännande, inkännande och förstående. Du kan ha delat liknande upplevelser men samtalet handlar om klienten. Ta aldrig av klientens tid för att berätta ”din” historia, men säg gärna ”Jag känner igen…” eller ”Jag har haft liknande erfarenheter” om du har det. Det gör bara att du som coach upplevs som mänsklig och att man ser att du också har levt och utvecklats i ditt liv.
BALANS MELLAN FRÅGOR OCH LYSSNANDE
Tänk på att det är du som är den trygga och fasta punkten under samtalet och att det krävs att du är 100 % närvarande. En stor konst är också att kunna lyssna och att ställa utforskande och öppna frågor. Lyssna även efter det som sägs ”mellan raderna” det vill säga det som du uppmärksammar intuitivt att klienten menar eller frågar efter men som inte sägs i ord.
Var heller inte rädd för att det blir tyst ibland. Kanske behöver klienten hitta ord, fundera eller bara vara i stunden.
Din uppgift efter denna utbildning är att mjukt kunna leda din klient framåt i de 13 stegen och att få hen att våga prova nya idéer och tankesätt. Hur det sedan landar hos din klient är högst individuellt. Du kan aldrig övertala någon att tänka som du. Det är viktigt att respektera var och ens process. Ibland går den fortare och ibland kan det vara trögt att utvecklas, man ska dock alltid ära var och ens motstånd.
NÅGRA BRA SAKER ATT TÄNKA PÅ:
Se till att ni kan sitta ostört, bekvämt och trivsamt. Det är viktigt att kunna stänga om sig så att andra personer inte kan störa. Många gånger kan man hamna djupt in i ett känsligt ämne och då är det viktigt att inte tappa tråden eller förlora ”stunden” på grund av störande kringljud. Kom också ihåg att hålla telefonerna avstängda eller på ljudlös. Jag tänder alltid ett ljus och har ibland lite mjuk musik i bakgrunden. Jag frågar dock alltid klienten om de vill ha helt tyst, eller om de det känns skönt med lite musik i bakgrunden.
För att klienten ska kunna slappna av är det bra om stolarna är bekväma, gärna med en kudde att ha i ryggen eller i sitt knä. Det kan ge en extra känsla av trygghet att få hålla i någonting. Om klienten är stressad och nervös när den kommer så be hen att ta några djupa andetag och landa lite innan ni börjar samtalet. Det kan kännas skönt att småprata en liten stund innan ni börjar. Sitt gärna mitt emot varandra så att ni kan se varandra.
Sträva efter att samtalet ska vara öppet och tillåtande. Du ska kunna lyssna och leda utan att värdera. Du behöver ha en vänlig och uppmuntrande inställning och du ska kunna skapa en känsla av att ingenting är för litet eller för stort att dela med sig av.
Ha alltid en klocka framför dig så att du vet att när det är tio minuter kvar av tiden. Då hinner ni runda av, knyta ihop och göra ett fint avslut. Det är lätt ”att tappa tiden” när man är inne i ett intressant ämne men 60 minuter räcker gott och väl per samtal. Att hålla tiden betyder också att du månar om din energi.
Ha pappersnäsdukar tillgängligt ifall samtalet väcker något känsligt och klienten börjar gråta. Det är väldigt vanligt att när klienten slappnar av så kommer tårarna. Gör ingen stor affär av det utan bara räck fram en pappersnäsduk och bekräfta att detta är naturligt.
Erbjud alltid ett glas vatten Att dricka vatten är väldigt grundande och när man har haft ett djupt samtal och tänkt och upplevt mycket är det bra att återigen grunda sig. Det är dessutom skönt för klinten att under samtalet få ta en paus och sträcka sig efter sitt glas och ta en klunk. Det ger utrymme för eftertanke utanför samtalet. Jag har alltid en karaff och två glas på bordet.
Avsluta alltid samtalet positivt och med en känsla av hopp. Du vill att klienten ska lämna dig med en positiv känsla i kroppen och se fram emot nästa besök. Oavsett hur tungt än samtalet har varit finns alltid något framsteg att lyfta. Ta gärna för vana att sammanfatta de ni har pratat om så att klienten har i färskt minne de höjdpunkter ni har pratat om.
ATT LEVA SOM MAN LÄR
Kom ihåg att det är du som är en levande reklampelaren för att vara en Andlig Coach. Det innebär att du själv redan har tagit beslut om hur du bäst kan leva ett andligt, medmänskligt och kärleksfullt liv och att du efter bästa förmåga lever som du lär.
Här är några principer som jag håller mig till i mitt eget liv.
- Följ din passion, det vill säga agera när du känner ett starkt energiflöde. Gör mer av det du tycker om och det som får dig att glömma bort tiden.
- Var selektiv, gör inte saker bara av plikt utan ifrågasätt dina motiv när du gör dina val.
- Sluta konsumera det som får dig att må dåligt. Blir du nedstämd av nyheter, bloggar, sociala medier? Sluta eller begränsa i så fall det du lyssnar på/läser.
- Lyssna inåt, följ upp intuitiva budskap, lägg märke till kroppens signaler.
- Satsa, våga ta nya steg.
- Var öppen, allt är möjligt och du har alltid valmöjligheter.
- Ta hand om din kropp, den är din bästa vän och ditt vackraste tempel som kommer att finnas med dig i hela ditt liv.
- Praktisera tacksamhetsprincipen, lägg fokus på det du har istället för det du saknar i ditt liv
- Gör något för dig själv som du mår bra av varje dag. Det kan vara precis vad som helst bara det ger dig en ”må bra känsla”.
- Bryt ihop och kom igen, även om de flesta dagar är bra dagar finns det ibland dagar när det inte är så lätt att tänka positivt. Kom ihåg att du också bara är en människa. Dra dig undan en liten stund och ta hand om dig. Imorgon är en ny dag!
- Ha tillit, lita på den process du befinner dig i.
Kanske passar dessa också dig eller annars hittar du dina egna.